logo
odzwiedziło nas : 169550 osób | godziny otwarcia:

pn, cz, pt 9.00-17.00 oraz wt, śr 8.00-19.00

| facebook

Co to jest i jak działa mikroskop ? zajęcia wprowadzające do mini badań

2017-02-20 10:28:08

W ramach projektu „Małe przygody dzieci w wielkim świecie natury” dofinansowanego przez Fundację BGK– w dniu 17.02.2017 odbyły się warsztaty przyrodnicze dla najmłodszych! Dzięki dofinansowaniu przez Fundację BGK w programie „Na dobry początek”, Szkoła Podstawowa w Bęble została zaopatrzona w 4 profesjonalne mikroskopy Levenhuk, dzięki którym uczniowie naszej szkoły mogą poznawać tajniki mikroświata.

Celem zajęć było zaciekawienie uczniów światem tajemniczej biologii – nie przez wykład czy suchą teorię – lecz przez doświadczenia i zajęcia praktyczne z mikroskopem. Kolejny raz sprawdzają się tutaj słowa Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”

Na żywej lekcji przyrody „młodzi naukowcy” badali m.in. nogę muchy domowej. Odpowiedzieliśmy na pytania – w jaki sposób owady chodzą po ścianach i dlaczego muchy cały czas myją swoje nogi? Kluczem do odpowiedzi była wnikliwa obserwacja pod mikroskopem. Okazało się, że mucha – oprócz małych haczyków na końcu swojej nogi, posiada specjalne gruczoły w postaci małych płatków. Wydzielają one lepką substancję, która pozwala chodzić po sufitach, a także służy do wychwycenia smaku swojego posiłku.

Kolejnym punktem badawczym był miąższ cebuli . Aby zbadać strukturę komórek tego warzywa, potrzebowaliśmy niezwykle cienkiego fragmentu. Dzieciaki miały za zadanie dostrzec małą, ciemną kropkę w każdej komórce. Dowiedzieli się, że tajemniczą plamką jest jądro, które można nazwać mózgiem komórki. Poza jądrami i błonami komórkowymi – uczniowie zauważyli większe, jaśniejsze obszary – wakuole. To one magazynują składniki odżywcze i zapewniają komórkom przetrwanie!

Uczniowie mieli za zadanie zapamiętać detale wyświetlanych preparatów, a następnie przenosili ten obraz na kartkę. Okazało się, że mamy w szkole kilkoro naprawdę dociekliwych i dokładnych uczniów – poradzili sobie z tym zadaniem bezbłędnie.

Kolejnymi preparatami były: łodyga bawełny i drewno sosny. Podczas obserwacji tych okazów mogliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie: jak to możliwe, że wysokie drzewa są odporne na warunki pogodowe, wiatr, deszcz i grawitację? Sprawdziliśmy to na przykładzie sosny. Uczniowie bez trudu zauważyli, że kora tego drzewa składa się z martwych komórek , które pomagają chronić wewnętrzne warstwy przed zniszczeniem. Przez mikroskop mogliśmy dostrzec także charakterystyczne białe plamki, które wypełnione są celulozą, zapewnia ona drzewu siłę i odporność! Przy okazji przypomnieliśmy sobie, że substancja ta jest potrzebna do produkcji papieru!

Na warsztatach pojawiło się wiele mądrych pytań, świadczące o tym, że dzieciaki są dociekliwe i otwarte na wiedzę!

Tekst: I.Waliczek

logo